STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŚCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŚCI |NAPISZ
 

 

Jak możemy zwalczyć otyłość?

Rozmowa z profesor AlfredĄ Padzik-Graczyk Profesor dr hab. Alfreda Padzik-Graczyk jest kierownikiem Pracowni Biochemii i Spektoskopii Instytutu Optoelektroniki w Wojskowej Akademii Technicznej. Dzisiejsza rozmowa jest początkiem cyklu.


Następne tematy to:
1. Rola biopierwiastków
w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu u dzieci.
2. Rola antyoksydantów
w profilaktyce różnych chorób.

- Otyłość w wielu krajach, szczególnie bogatych, jest coraz powszechniejszym zjawiskiem. U nas zaczyna być podobnie, a skutki otyłości są dla zdrowia bardzo niebezpieczne. Wiem, że ma pani profesor swój własny sposób na odchudzanie?

    - Rzeczywiście w wielu społeczeństwach o wysokim standardzie życia, otyłość stała się plagą i wysuwa się na pierwsze miejsce jako przyczyna zagrażająca życiu. W Ameryce ponad jeden proc. ludzi cierpi na otyłość, a użycie słowa cierpi jest tu jak najbardziej na miejscu. Otyłość bowiem jest przyczyną wielu chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, schorzenia stawów kończyn dolnych i kręgosłupa. Ludzie otyli mają zwykle podwyższony poziom cholesterolu, co prowadzi do chorób układu
krążenia.
Badania ostatnich 15 lat wykazały, że otyłość, która najczęściej wiąże się z obniżoną ruchliwością i niewłaściwym odżywianiem jest przyczyną osłabienia funkcji mózgu. U osób otyłych obserwuje się zwykle osłabienie koncentracji, trudności w zapamiętywaniu, niechęć do wysiłku myślowego. Objawy takie są groźne w każdym wieku, bo prowadzą do osłabienia nie tylko kondycji fizycznej, ale również intelektualnej.

- Podobno otyłość zaczyna się już w dzieciństwie i właśnie wtedy rodzice powinni zachować czujność.

- Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatnich pięciu lat opublikowane w prestiżowym piśmie naukowym Science, wskazują na szybki wzrost otyłości wśród małych dzieci i młodzieży szkolnej. Badacze ci stwierdzili, że otyłość rzeczywiście występująca już w dzieciństwie i nieleczona będzie powodowała tak niekorzystne zmiany zarówno psychiczne, jak i fizyczne, że ludzie ci będą umierali w wieku około 50 lat z powodu miażdżycy układu krążenia i chorób z nią związanych.

- Co jest więc przyczyną tak szybko wzrastającej fali otyłości?

- Przyczyny właściwie są znane, tylko nie chcemy ich przyjąć do swojej świadomości.
Przyczyną pierwszą jest zła dieta. Rozpowszechnienie restauracji i barów typu "fast food", z których korzysta przede wszystkim młodzież, nachalna reklama wszelkiego rodzaju hamburgerów, skrzydełek i nóżek z KFC, chipsów, w których są różne obrazki, które należy "koniecznie" kolekcjonować, bo to modne, do picia zalecane napoje typu coca-cola, to wszystko powoduje, że mamy za dużo tłuszczu i to tłuszczu zmienionego toksycznie wskutek wielokrotnego smażenia (frytki), mamy za dużo węglowodanów (te ogromne buły z McDonaldsa), a warzywa to dekoracja z listka sałaty i plasterka pomidora. Z kolei napoje typu coca cola, poza cukrem i kofeiną zawierają duże stężenie fosforanów, które skutecznie blokują przyswajanie wapnia i magnezu, z i tak ubogiego w te składniki pożywienia. Skutek jest taki, że przybywa we wszystkich społeczeństwach ludzi otyłych (w Polsce 7 proc. w 1991 r. i 17 proc. w 2001 r. dane za Newsweekiem).
U młodzieży, która dodatkowo spędza wiele czasu przed komputerem, a więc bez ruchu, otyłość przekłada się na zaburzenia układu kostnego, zwykle występuje osteopenia związana z niedowapnieniem kości. Przy nadwadze i bezruchu, siedzeniu w określonych pozycjach występują nagminnie skrzywienia kręgosłupa, prowadzące do poważnych schorzeń wymagających niejednokrotnie leczenia chirurgicznego.

 -Co zatem należy robić, aby nie dopuścić do otyłości?

- Zmienić dietę i styl życia. Należy bezwzględnie odejść od fast foodów i wprowadzić do diety dużo jarzyn i owoców we wszystkich postaciach; najlepiej owoce na surowo w postaci sałatek, surówek, a w zimie należy korzystać z mrożonek. W owocach i jarzynach poza solami mineralnymi i witaminami są tak ważne składniki jak bioflawony, glutation, a wszystkie te składniki razem tworzą zestawy tzw. antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy, które chronią nasze narządy wewnętrzne przed uszkodzeniami związanymi z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki powstają w wyniku reakcji metabolicznych przebiegających w naszym organizmie, jak również w wyniku przemiany różnych toksyn, które dostają się do naszego organizmu ze środowiska, w którym żyjemy, w tym z pożywienia (np. smażone tłuszcze).
Drugim ważnym składnikiem naszego pożywienia powinno być białko, pochodzące zarówno z roślin (rośliny strączkowe), jak i z odtłuszczonego nabiału (białe sery, kefiry, jogurty) oraz z chudego mięsa. W diecie należy ograniczyć tłuszcze nasycone, czyli zwierzęce i węglowodany, a więc produkty mączne, słodycze. Potrzebną ilość cukrów zapewniają owoce, których w diecie powinno być dużo. Następnym ważnym składnikiem, poza właściwą dietą, powinien być ruch, dużo spaceru, gimnastyki, pływania, a więc wszystko to, co może sprawiać wiele przyjemności z pożytkiem dla naszego organizmu.

- Właściwie to wszystko o czym rozmawiamy prawie wszyscy wiedzą. Dlaczego więc przybywa nam ludzi otyłych?
- Żeby wprowadzić zdrowy styl życia musi nam się chcieć to zrobić, bowiem poza świadomością potrzebna jest autodyscyplina.

- A co należy zrobić jeżeli ma się już nadwagę?


- Należy się jej pozbyć, ograniczając ilość kalorii średnio do 1000 - 1200 na dobę i te kalorie powinny pochodzić przede wszystkim z jarzyn i owoców oraz przetworów mlecznych odtłuszczonych. Odchudzanie należy prowadzić systematycznie, tracąc na wadze 2 - 3 kg na miesiąc. Przyspieszone odchudzanie prowadzi zawsze do wytworzenia niedoborów biopierwiastków w komórce, a to z kolei prowadzi do efektu jo jo. Żeby się uchronić przed efektem szybkiego przybierania na wadze po zakończeniu kuracji odchudzającej, proponuję zastosować następującą procedurę odchudzania:
Do realizacji racjonalnego programu odchudzania możemy wykorzystać np. pyłek
pszczeli, który jest dostępny w sklepach pszczelarskich i jest stosunkowo niedrogi. (Przed rozpoczęciem kuracji należy sprawdzić czy nie występuje alergia na pyłek kwiatowy - próbę należy powtórzyć przy każdej porcji pyłku)
Porcję pyłku - od 3 do 5 dag, w zależności od wagi wyjściowej pacjenta, należy zalać szklanką wody letniej, przegotowanej i zostawić na kilka godzin, najlepiej na noc; przed wypiciem dodać 1 łyżeczkę miodu (jeśli pacjent ma cukrzycę nie należy dodawać miodu) i wypić zamiast śniadania. Dodatkowo dodać suplement magnezowy lub wapniowo-magnezowy np. Calcimag 1 saszetkę i 30 mg Koenzymu Q10. Po takim śniadaniu nie będziemy odczuwali głodu do obiadu.
Na obiad jemy dowolną ilość jarzyn gotowanych lub surowych, ziemniaki jako jedna z jarzyn, a więc niedużo, jako mięso ryba lub drób - od 100 do 150 g.
Na deser owoce surowe lub w postaci koktajli owocowych, np. z mlekiem lub kefirem.
Na kolacje - sałatka jarzynowa - kompozycja dowolna z oliwą lub surowym olejem oraz uzupełnienie biopierwiastków, np. 1 tabl. Selenu Bonus (w tej tabletce obok selenu jest cynk i chrom oraz witaminy) + 30 mg Koenzymu Q10.

- Czy taka kuracja nie jest bardziej kosztowna niż konwencjonalne odżywianie?
Nie jest droższa, a daje ubytek wagi ~2 - 3 kg na miesiąc i po zakończeniu nie wywołuje efektu jo jo. Czas odchudzania zależy od tego ile kilogramów mamy do stracenia.
Przy odchudzaniu chłopca, który ważył 120 kg i musiał stracić około 40 kg, cała zabawa trwała ponad 15 miesięcy, ale skutek był rewelacyjny, gdyż pacjent nie tylko stracił około 40 kg masy ciała, ale poprawił figurę, cerę, włosy i w bardzo dużym stopniu sprawność fizyczną. Odzyskał radość życia, zaczął uczestniczyć w życiu towarzyskim szkoły, przestał chorować w okresie jesienno-zimowym, poprawił wyniki w nauce, jednym słowem same plusy. Wszystkim czytelnikom "Przyrody Polskiej", którzy zdecydują się na zastosowanie tej kuracji życzę wytrwałości, a sukcesy przyjdą z pewnością.

PS. Dziękuję bardzo pani profesor Alicji Zobel za umożliwienie mi kontaktu z panią profesor Alfredą Padzik-Graczyk, a wcześniej z panią dr Ireną Celejową.
Tekst został opublikowany w miesięczniku LOP "Przyroda Polska" w lipcu 2004 roku


W. Rakiel-Czarnecka rozmawia z prof. A. Graczyk



Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.