STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŚCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŚCI |NAPISZ
 

 

O dobrodziejstwach glutationu, lnu i śniadaniu dla studenta

l Podobno aż 60 proc. pestycydów, jakie trafiają do naszego organizmu z pożywieniem usuwanych jest za pomocą glutationu*. Jakie są jego inne dobrodziejstwa? - Tak, to prawda, jest on dobrym odtruwaczem, musi być syntetyzowany w dużych ilościach, gdyż wydalamy go razem z truciznami. Glutation jest wymiataczem wolnych rodników, wyłapuje je.


Jest także głównym antyutleniaczem - jest to najważniejszy, ostateczny antyutleniacz w płynach pozakomórkowych i w każdej komórce naszego ciała. Nawet witamina C, E i kwas foliowy po spełnieniu swojej funkcji jako antyutleniacz stałyby się groźnym utleniaczem i muszą być "rozbrojone" przez glutation. l Skąd wziąć tyle glutationu? - Każda komórka musi syntetyzować glutation sama, dlatego potrzebne są trzy aminokwasy, z których cysteina** jest najczęściej występującym. Pożywienie bogate w cysteinę jest konieczne do budowy glutationu. Polecam białko jaja i surowicę mleka nie pasteryzowanego. Leczenie chorób, np. chemioterapia, powoduje obniżenie glutationu nawet o 70 proc. Dlatego gdy jesteśmy chorzy powinniśmy dbać o produkowanie glutationu poprzez dietę bogatą w cysteinę. l Często mówi pani o dobrodziejstwach nasion lnu, zachęca do jego spożywania. - Jest to nieco już zapomniane, ale najwspanialsze pożywienie. Len posiada największe stężenie omega kwasów tłuszczowych - zarówno omega-3 jak i omega-6. Omega-3 ma nawet do 57 proc, podczas gdy olej rzepakowy ma zaledwie 10 proc, a oliwa z oliwek 1 proc. Len zawiera też ligniany - substancje antyrakowe, działające o 10 proc. skuteczniej niż nowy preparat antyrakowy Tamoxifen/E. Wspomaga działania faktora tolerancji glukozy i wspomaga działanie insuliny. Zawiera kilkaset antyutleniaczy (flawonidy i inne związki organiczne). Len na powierzchni łupiny nasiennej ma śluzy naturalne, powodujące powlekanie przewodu pokarmowego i chroniące ścianki przed nadżerkami. Len trzeba zmielić przed użyciem, gdyż śluzy powodują, że nasze soki trawienne nie trawią okrywy nasienia i kończy się to wydaleniem całych nasion z organizmu. Len ponadto obniża poziom złego cholesterolu. W bardzo grubej łupinie nasiennej (12 proc. masy) jest dużo błonnika umożliwiającego właściwe wypełnienie jelit. Ta łupina pochłania wodę w ilościach 8-10-krotnych do swej masy umożliwiając rozwój właściwych bakterii w naszym jelicie. Bakterie te syntetyzują dla nas witaminy z grupy B. l Często też pani podkreśla, że w swoim pożywieniu nie możemy zapominać o minerałach. - Minerały (pierwiastki) wchodzą w skład aktywnego miejsca w różnych enzymach umożliwiając reakcje, które te enzymy przeprowadzają. Wszystkie pierwiastki używane w komórkach są niezbędne, muszą być pobierane z pożywieniem, gdyż my ich nie syntetyzujemy. Minerałów nie syntetyzują też rośliny, pobierają je z wody za pomocą korzeni. Według FDA w Ameryce 98 proc. ziem pozbawionych jest któregoś z 60 pierwiastków. Zanim jednak przystąpimy do uzupełniania niedoboru, trzeba sprawdzić czy one występują. Polecam analizę stężeń pierwiastków we włosach, krwi, moczu i pocie. Dobrze byłoby "mieć pod ręką" kilka własnych warzyw, ziół lub przypraw rosnących na ziemi z dodatkiem minerałów. Może to być np. nawóz z glonów (najlepiej morskich), woda spod lodowca, który rozdrabnia skały i tworzy zawiesinę minerałów, żwir z kilku miejsc (w ten sposób zwiększa się szanse na dostęp do minerałów). l Szczególnie mocno martwi się pani o dietę naszych studentów, którzy nie mają czasu i zwykle jedzą cokolwiek. O czym powinni pamiętać, aby odżywiać się prawidłowo? - Najważniejsze jest śniadanie. Na czczo, aby całe białko się wchłonęło polecam rozpuszczony w ciepłej wodzie lub mleku Immunocol (preparat otrzymany z surowicy mleka po przefiltrowaniu i usunięciu kazeiny, tłuszczu i laktozy). 10-gramowa torebka białek to 10 litrów przetworzonego mleka bez alergenów (laktozy) i ciężko strawnej kazeiny. Usunięcie tłuszczu powoduje zmniejszenie kalorii. Może też być owsianka lub inna zupka na kaszy lub chleb z wieloma nasionami i orzechami (jeśli osoba nie jest uczulona na nie). Im większa różnorodność nasion, orzechów i suchych owoców tym większa liczba antyoksydantów, które często reagują synergistycznie zwiększając siłę działania. Nie możemy zapomnieć o świeżych warzywach i owocach. Dobre też jest jajko na miękko, które dostarcza białko bogate w cysteinę cholesterol. Tylko osoby mające "złe geny" powodujące nadmierną produkcję cholesterolu powinny unikać produktów bogatych w cholesterol. Można też zjeść na śniadanie cieniutki kawałek (5 - 10 g) wczoraj upieczonego lub ugotowanego mięsa. W Ameryce ludzie przeważnie zjadają za duże porcje i tyją. Proszę natomiast unikać produktów stojących na półkach, bowiem ich przygotowanie wymaga często dodatku substancji konserwujących. Dobre, naturalne pożywienie psuje się dość szybko, gdyż jest korzystne dla rozwoju każdej komórki, w tym również bakteryjnej. Rozmawiała: Walentyna Rakiel-Czarnecka Dr Alicja Zobel pracowała na Uniwersytecie Warszawskim przez 15 lat, badając działanie na komórki substancji antyrakowych. Od 1977 r. była członkiem Fotochemicznego Towarzystwa Ameryki Północnej (PSNA) i Europejskiego Towarzystwa Fotochemicznego (EPSI), które zajmują się aktywnymi substancjami w roślinach użytecznych dla człowieka. Od 1986 r. w Trent University (Peterborough, Ontario, Kanada) i przez rok w Cornell University (Genewa, Nowy Jork, USA), kontynuuje badania nad potrzebnymi metabolitami wtórnymi w roślinach wchodzących w skład naszej diety oraz rozszerzyła badania o wpływ minerałów i ultrafioletu na produkcję tych aktywnych substancji. Dr Zobel współpracuje z ośmioma uniwersytetami i placówkami naukowymi, publikuje około 10 prac naukowych rocznie, bierze udział w zjazdach naukowych na całym świecie, przy okazji zwiedzając różne kraje. Medycyna ludowa i dieta różnych obszarów globu stała się jej pasją, bo każdy obszar geograficzny wykształcił swoisty rodzaj diety. Dieta jest naszym najlepszym lekarstwem i często ważne jest to czego nam brakuje w pożywieniu. Właśnie niedobory niezbędnych związków powodują po 10, 20, 30 latach powstawanie chorób degeneracyjnych. * Glutation - tripeptyd zbudowany z kwasu glutaminowego, cysteiny i glicyny, występuje we wszystkich tkankach zwierzęcych i roślinnych. Bierze udział w procesie oddychania. Antyutleniacz. **Cysteina - powszechny skladnik białek, bierze udział w procesach, w które są zaangażowane grupy zawierające siarkę. Wiąże wiele substancji trujących: związki metali ciężkich, związki arsenu, cyjanki. Artykuł ten ukazał się w miesięczniku LOP "Przyroda Polska" w styczniu 2004 roku


W. Rakiel-Czarnecka rozmawia z prof. A. Zobel



Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.