Jaki jest polski system prawny? Jednym z elementów przygotowań Polski do akcesji z Unią Europejską jest pełna implementacja unijnych przepisów prawnych (acquis communautaire) oraz ulepszenie struktur instytucjonalnych w ramach całej gospodarki żywnościowej. W Polsce, urzędowa kontrola żywności prowadzona jest od
wielu lat przez inspekcje podległe Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nadzór
nad produkcją żywności prowadzony jest zgodnie z zasadą „od pola do stołu” (from
stable to table) przez:
• Inspekcję Weterynaryjną
• Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
• Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (nadzór nad prawidłowym stosowaniem
środków ochrony roślin na pierwszym etapie kontroli całego łańcucha
żywnościowego.
Nadzór natomiast nad handlem detalicznym żywnością, żywnością specjalnego
przeznaczenia (np. żywnością dietetyczną) oraz żywnością dla niemowląt prowadzi
Inspekcja Sanitarna podległa Ministrowi Zdrowia, powołana do ochrony zdrowia
publicznego.
W zakresie jakości handlowej działa Inspekcja Handlowa podległa Prezesowi Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Najważniejsze akty prawne regulujące w Polsce nadzór nad żywnością to:
• Ustawa z 11 maja 2001 roku o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
Proszę Państwa – ta ustawa od 2001 roku, kiedy została uchwalona była aż 16 razy
zmieniana. Ostatnia zmiana miała miejsce niedawno: podstawowym zadaniem tej
ustawy jest wprowadzenie takich rozwiązań, które gwarantowałyby że w Polsce
sprzedawana będzie wyłącznie żywność spełniająca wymogi zdrowotne i sanitarne.
Jeden z zapisów ustawy upoważnia ministra zdrowia (z porozumieniu z ministrem
rolnictwa) do określenia norm stężeń biologicznych i chemicznych w produktach
żywnościowych.
• Ustawa z 24 kwietnia 1997 roku o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu
zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej
• Ustawa z 23 sierpnia 2001 roku o środkach żywienia zwierząt
• Ustawa z 21 sierpnia 1997 roku
• Ustawa z 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych
Podstawowym aktem regulującym kwestie bezpieczeństwa żywności w Unii
Europejskiej jest Rozporządzenie nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego oraz Rady
z 28 stycznia 2002 roku, ustanawiające generalne zasady prawa żywnościowego,
powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz określające
procedury w tym zakresie.
Rozporządzenie ujednolica istniejące wymagania unijne. Jest aktem prawa UE po
raz pierwszy definiującym pojęcie żywności i likwidującym tym samym rozbieżności
w definicjach stosowanych przez poszczególne kraje członkowskie. Rozporządzenie
syntetyzuje następujące zasady prawa żywnościowego:
• zasadę analizy ryzyka,
• zasadę ostrożności,
• zasadę przejrzystości,
• odpowiedzialność w zakresie żywności i pasz,
• zasadę możliwości odszukania.
O tym, jakie są zadania Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności –
również w dalszej części spotkania.
Chcę wskazać na zastrzeżenia do Urzędu: powstały Urząd miał umocnić system
wsparcia naukowego i technicznego, który nie był już w stanie odpowiadać na
wzrastające wymagania wobec niego. W rok po rozszerzeniu Unii w skład
kierownictwa Urzędu i licznych jego komisji wchodzi jeden jedyny
„przedstawiciel” nowych krajów członkowskich, a udział instytucji i pojedynczych
osób z tych krajów w pracach Urzędu jest ograniczony do ciał doradczych i
zupełnie przypadkowy. Brak reprezentacji oznacza, że nowe kraje członkowskie są
tu jawnie dyskryminowane. Czego efektem może być podłożenie bomby zegarowej pod
ich sektor rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
Ale powróćmy do
Rozporządzenia nr 178/2002, na podstawie którego został powołany System
Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Paszach (RASFF
– Rapid Alert System for Food and Feed)..
Prawodawstwo polskie również reguluje kwestie bezpieczeństwa żywności. Na
podstawie Ustawy z 22 stycznia 2000 roku o ogólnym bezpieczeństwie produktów
(Dz. U. nr 15, poz. 179) utworzono Krajowy System Informowania o Niebezpiecznych
Produktach Żywnościowych. System ten obejmuje też środki żywienia zwierząt.
Ustawodawca nałożył na jego pracowników obowiązek szybkiego informowania organów
administracji państwowej i samorządowej, zainteresowanych instytucji oraz
konsumentów o zagrażającej zdrowiu i życiu, żywności dla ludzi i paszach dla
zwierząt. Od 2003 roku system ten jest częścią składową RASFF. Powołany został
również Krajowy System Monitorowania Wypadków Konsumenckich, gromadzący
informacje, w tym dane o stanie zdrowia ludności, umożliwiający zapobieganie
powstawania zagrożeń.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i sprawnej kontroli i nadzoru rząd RP
przyjął dokument pt. Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Koordynację realizacji
strategicznych celów w nim określonych powierzono Ministrowi Zdrowia.
Kompleksowa realizacja strategii wymaga porozumienia wszystkich zainteresowanych
instytucji.
Przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powołano Międzyresortowy Zespół do spraw
Bezpieczeństwa Żywności. Zespołowi temu przewodniczy Główny Inspektor Sanitarny.
Chętnie usłyszelibyśmy – dzisiaj, lub w innym czasie – na jakim etapie prac jest
ten Zespół?
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu koordynacji działań podległych mu
organów urzędowej kontroli żywności powołał Resortowy Zespół do spraw
Bezpieczeństwa Żywności. Niestety nie udało nam się zebrać informacji i pracach
tego zespołu, być może dzisiaj usłyszymy o jego działaniach?
Proszę Państwa - Polska musi być pewnym i odpowiedzialnym ogniwem w łańcuchu
bezpieczeństwa żywności na świecie
I jeśli mówimy dzisiaj o bezpieczeństwie żywności to nie dlatego, że chcemy
komukolwiek przyłożyć. Robimy to z głębokiego przeświadczenia, że mamy duże
bogactwo - bieda, jakiej doświadczaliśmy jest naszym przekleństwem, ale i
szczęściem, sprawiła bowiem, że nasze gleby nie są skażone różnymi odmianami
pestycydów, herbicydów itp. – pod tym względem przodujemy w Europie - i musimy o
nie dbać.
Polskie płody rolne na starcie procesu przetwórczego należą do najzdrowszych.
W UE mają żywność nie zawsze smaczną i zawierającą wiele syntetycznych
substancji – ale ciągle zachowującą zasady bezpieczeństwa zdrowotnego. Tymczasem
my posiadamy wspaniały materiał wyjściowy ale następnie potrafimy go zepsuć, i
to dosyć skutecznie. Nie zawsze bowiem to co jest smaczne jest jednocześnie
zdrowe.
Krytykując, oceniając, zmieniając, musimy pamiętać, aby ocalić to, co mamy
dobre. A dobre są nasze wartościowe produkty, spełniające wszystkie wymogi
bezpieczeństwa,
rolnictwo ekologiczne, produkty regionalne, nasze sprawdzone receptury.
W rok po poszerzeniu Unii Europejskiej łatwo dostrzec jak pilnej naprawy wymaga
zarządzanie systemem ochrony zdrowia konsumentów w Polsce prowadzonym przez
organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nadzorowane przez Ministra Zdrowia.
Jest też jeszcze wiele do zrobienia w zakresie dobrostanu zwierząt i spełnienia
wymogów ochrony środowiska w rolnictwie.
Polska musi jak najszybciej zreorganizować służby Inspekcji Weterynaryjnej i
Ochrony Środowiska by wypełnić swoje zobowiązania z traktatu akcesyjnego. Bardzo
złym sygnałem jest brak egzekucji wymogu uzyskiwania pozwoleń zintegrowanych
ochrony środowiska oraz brak pełnego nadzoru w zakresie dobrostanu zwierząt w
wielkich fermach hodowli przemysłowej
Organizacje, stowarzyszenia producentów żywności, jak też konsumenckie
dostrzegają konieczność konsolidacji i uproszczenia prawa żywnościowego oraz
opracowania ustawy „Prawo Żywnościowe”, która na wzór prawa unijnego i wielu
krajów członkowskich UE, będzie podstawowym aktem prawnym w kraju w zakresie
żywności.
Tak uważa np. Polska Federacja Producentów Żywności. PFPŻ uważa także, że
istnieje pilna potrzeba i konieczność ujednolicenia definicji i pojęć
stosowanych w polskim ustawodawstwie, szczególnie dotyczącym produkcji żywności.
Obecne zróżnicowanie stosowanych definicji oraz wprowadzanie pojęć nie
występujących w przepisach UE wynika często z resortowego charakteru ustaw i
może być niepotrzebną komplikacją w uzyskaniu zgodności polskiego ustawodawstwa
z regulacjami unijnymi. Opracowanie fundamentalnego aktu prawnego powinno
doprowadzić do ujednolicenia definicji i pojęć odnoszących się do problematyki
żywnościowej.
Dzisiejszej konferencji przyświecają dwa cele:
Wysłuchanie opinii wszystkich zainteresowanych problemem, a następnie wnikliwa
analiza, wyciąganie wniosków, stawianie diagnozy.
Powołanie Zespołu ds. Bezpieczeństwa Żywności.
Zespół powstaje z inicjatywy Klubu Parlamentarnego PSL, który będzie go wspierał
i będzie mu patronował.
Jakie będzie jego zadanie? Bardzo trudne – przygotowanie projektu ustawy „Prawo
żywnościowe” oraz projektu powołania jednolitej i kompleksowej „Inspekcji
Żywności”. Zespół to będzie pierwszy krok, planujemy tez inne działania...
Proces dostosowywania polskiego ustawodawstwa żywnościowego do wymogów Unii
Europejskiej spowodował, że jest ono nieprzejrzyste i wymaga m.in. ujednolicenia
definicji oraz pojęć z zakresu sektora żywnościowego. Istnieje też pilna
potrzeba prowadzenia planowej kontroli obszarów związanych z tym sektorem,
zmiany wymaga system urzędowej kontroli żywności.
Zapraszamy Państwa do pracy w tym Zespole.
Walentyna Rakiel-Czarnecka |