STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŒCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŒCI |NAPISZ
 

 

Co wyrzucić ze szkolnego sklepiku?


W ramach kampanii „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia w szkole 2013” zachęcamy do przeglądu szkolnych sklepików. Na stronie: http://wiemcojem.um.warszawa.pl/?id=organizacja_zywienia#roz_

znaleźliśmy dokładny poradnik jak to zrobić. Zachęcamy do przeczytania.


W ramach kampanii „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia w szkole 2013” zachęcamy do przeglądu szkolnych sklepików. Na stronie: http://wiemcojem.um.warszawa.pl/?id=organizacja_zywienia#roz_

znaleźliśmy dokładny poradnik jak to zrobić. Zachęcamy do przeczytania.

Oto tekst ze strony: http://wiemcojem.um.warszawa.pl/?id=organizacja_zywienia#roz_

Zastanawiacie się, co nie powinno znaleźć się w sklepiku szkolnym? Zajrzyjcie do naszej ściągawki i odważcie się na reformę. Podpowiadamy jak to zrobić i od czego zacząć...

Poniżej pokazujemy dwie listy: produktów, które w szkolnym sklepiku nie powinny się znaleźć i produktów, które warto sprzedawać. Jeśli uważacie, że Wasz sklepik wymaga reformy, zacznijcie od sprawdzenia tego, jak jest i zaplanowania tego, do czego dążycie:

1) Wyznaczcie grupę diagnostyczną - kilkoro uczniów, którzy wybiorą się do sklepiku uzbrojeni w aparaty fotograficzne i notatniki. Zadaniem tej grupy jest sprawdzenie co w sklepiku można znaleźć, sfotografowanie i opisanie wszystkich produktów tak, żeby notatki i zdjęcia pokazywały ich wartości odżywcze i skład wyszczególnione na opakowaniach.

2) Następnie do działania wchodzi grupa sprawdzająca, która analizuje składy wszystkich produktów, etykiety, wartości kaloryczne i odżywcze. Jeśli trzeba poradźcie się dietetyka w lokalnej przychodni lub poradni specjalistycznej, zajrzyjcie też do Internetu w poszukiwaniu informacji i danych:

 http://www.postawnazdrowie.pl/czytaj-etykiety-/co-powinna-zawierac-etyki...

 http://dziecisawazne.pl/jak-czytac-etykiety/

 http://sztukaodzywiania.pl/component/content/article/17-zdrowe-dzieci/17...

 http://czywieszcojesz.cba.pl/s1.htm

 http://www.konsumenckieabc.pl/konserwanty.html

 http://www.konsumenckieabc.pl/index.php/znaki-i-symbole.html

3) Jak już wiecie czy potrzebna jest wymiana asortymentu na zdrowszy, sformułujcie petycje do dyrekcji szkoły, osoby prowadzącej sklepik, rodziców i nauczycieli wskazującą co dokładnie uznajecie za niezdrowe i dlaczego i co chcielibyście zmienić żeby kupować w sklepiku zdrowiej. Możecie zorganizować ogólnoszkolną kampanię informacyjną, rozdać przygotowane ulotki lub opublikować artykuł z Waszym doświadczeniem w szkolnej gazetce. Jedno jest pewne - warto powalczyć o zdrowie!

Anna Stokowska

Lista produktów, które warto wycofać z asortymentu sklepiku szkolnego

Sklepik szkolny, ze względu na swoje funkcje dotyczące uzupełniania potrzeb żywieniowych uczniów niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania na terenie szkoły, jak również ze względu na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, nie powinien w swoim asortymencie uwzględniać takich produktów, jak:

 żywność typu fast-food (np. pizze, hod-dogi, zupy instant – błyskawiczne),

 słone przekąski węglowodanowo-tłuszczowe (np. chipsy ziemniaczane, chrupki, słone paluszki, popcorn, prażynki, krakersy),

 słodkie przekąski węglowodanowo-tłuszczowe (np. batony, wafle przekładane słodką masą, ciastka),

 napoje owocowe z dodatkiem cukru, słodzików i barwników (gazowane i niegazowane),

 napoje energetyzujące,

 wody smakowe,

 cukierki i inne słodycze z dodatkiem barwników sztucznych.

Produkty typu fast-food oraz przekąski węglowodanowo-tłuszczowe, charakteryzujące się niską wartością odżywczą, dostarczają na ogół dużo energii w postaci cukrów prostych i dwucukrów (głównie sacharozy) oraz tłuszczów o niekorzystnym profilu kwasów tłuszczowych (tj. o dużej zwartości kwasów tłuszczowych nasyconych oraz izomerów trans). Produkty te nie zapewniają ponadto odpowiedniej ilości cennych składników odżywczych, jakimi są m.in. witaminy i składniki mineralne, błonnik pokarmowy oraz inne substancje biologicznie czynne, o działaniu prozdrowotnym, potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, zwłaszcza młodego organizmu.

Słodkie napoje (gazowane i niegazowane), wody smakowe, gumy do żucia, żelki są z kolei źródłem sacharozy, konserwantów, barwników, a niektóre również kwasu ortofosforowego i kofeiny. Napoje energetyzujące, oprócz cukru, zawierają dodatkowo substancje o działaniu pobudzającym, stymulujące pracę układu nerwowego, takie jak: kofeina, tauryna, guarana, karnityna, i inne, które wpływają niekorzystnie na młody rozwijający się organizm. Produkty te mają ponadto działanie uzależniające.

Słodkie przekąski, ciasta/ciastka, słodycze oraz napoje słodzone cukrem nasilają wahania poziomu glukozy we krwi. Węglowodany, głównie proste zawarte w tych produktach, są bardzo szybko wchłaniane przez organizm, powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, na który organizm reaguje szybkim wyrzutem insuliny (hormonu wytwarzanego przez trzustkę), powodującym równie szybki jej spadek. Efektem tego są duże wahania stężenia glukozy we krwi i jednocześnie wzrost łaknienia, co dodatkowo nakręca tzw. „spiralę pustych kalorii”, czyli spożywania produktów o niskiej wartości odżywczej, a wysokiej wartości energetycznej. Powoduje to gorszą pracę mózgu i obniżenie percepcji i zdolności przyswajania wiedzy, co skutkuje gorszymi wynikami uczniów w nauce. Ponadto spożywane w nadmiarze cukry proste szybko wchłaniane przez organizm powodują wzrost wolnych cukrów we krwi, a niewykorzystane, jako źródło energii, zostają zamienione na kwasy tłuszczowe i odłożone w tkance tłuszczowej w postaci triglicerydów. Stąd też, spożywanie takich produktów w dużych ilościach, w długim okresie czasu może przyczyniać się do wzrostu masy ciała, a następnie nadwagi i otyłości, rozwoju próchnicy zębów, cukrzycy tupu II, chorób układu krążenia, niedoborów składników odżywczych, w tym na przykład żelaza, przyczyniając się do rozwoju anemii (niedokrwistości) oraz wielu innych schorzeń powstałych na tle wadliwego żywienia.

Władze szkoły wspólnie z nauczycielami, rodzicami oraz specjalistami ds. żywienia i organizacjami (instytucjami) odpowiedzialnymi za promocje zdrowego stylu życia, powinny zapewnić uczniom możliwość wyboru i jedzenia na terenie szkoły prawidłowo skomponowanych zestawów śniadaniowych. W praktyce funkcję tę może spełniać sklepik szkolny oferujący zestawy śniadaniowe i napoje przygotowane zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia o wysokiej wartości odżywczej, jakości mikrobiologicznej, przygotowane ze świeżych surowców.

Opracowanie:
prof. dr hab. Anna Gronowska-Senger,
dr hab. Jadwiga Hamułka,
dr hab. Anna Kołłajtis-Dołowy
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie

Lista produktów spożywczych polecanych do sklepiku szkolnego

Produkty spożywcze w sklepiku szkolnym powinny być oferowane w małych, jednorazowych porcjach i opakowaniach. Jeżeli zachodzi taka potrzeba (np. w przypadku jogurtów, sałatek owocowych) powinny być również dołączane do nich sztućce jednorazowe.

 PRODUKTY ŚNIADANIOWE

o Kanapki – w różnych wersjach (zestawach):
- pieczywo (razowe, pszenne, mieszane – chleb, bułki),
- masło lub margaryny kubkowe,
- wędliny chude (o wysokiej jakości), pieczone mięsa, suszone kiełbasy,
- sery podpuszczkowe (żółte), twarogowe (białe), topione,
- ryby np. ryba wędzona, pasta rybna,
- jaja lub pasta jajeczna,
- dodatek warzyw (np. sałata, kapusta pekińska, papryka, pomidor, ogórek).

o Produkty mleczne:
- sery i serki,
- desery mleczne,
- jogurty z dodatkiem musli (do jedzenia łyżeczką).

o Bułki i bułeczki:
- bez nadzienia,
- z nadzieniem na słono (np. mięsnym, pieczarkowym),
- z nadzieniem na słodko (np. serowym, owocowym).

 NAPOJE

o Naturalne wody mineralne i wody źródlane

o Soki:
- owocowe (zawierające tylko naturalnie występujące cukry),
- warzywne (zawierające tylko naturalnie występujący sód),
- owocowo-warzywne.

o Napoje mleczne:
- mleko (w małych opakowaniach przeznaczone do bezpośredniego spożycia),
- mleka smakowe,
- jogurty naturalne i owocowe,
- kefiry,
- maślanki naturalne i owocowe,
- inne napoje mleczne.

 PRZEKĄSKI
- owoce świeże sezonowe (umyte i przygotowane do bezpośredniego spożycia) np. jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, banany, brzoskwinie, morele, nektarynki itp.
- owoce suszone – np. jabłka, banany, morele, śliwki, rodzynki (w małych opakowaniach),
- musy owocowe,
- warzywa świeże (przygotowane do bezpośredniego spożycia) np. marchewka, papryka, ogórek, rzodkiewka,
- suchary smakowe,
- orzeszki, migdały, nasiona (np. słonecznika, dyni – w małych opakowaniach, przeznaczone do bezpośredniego spożycia),
- batony i ciasteczka zbożowe (zawierające ziarna zbóż, płatki, orzechy, migdały, owoce).

Opracowanie:
prof. dr hab. Anna Gronowska-Senger, dr hab. Jadwiga Hamułka
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie




Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.