Inauguracja "Tygodnia Żytniego Chleba w Szkole"
W piątek, 9 października 2009 roku w Szkole
Podstawowej nr 166 przy ulicy Żytniej w Warszawie odbyła się konferencja
prasowa, inaugurująca kampanię „Tydzień Żytniego Chleba w Szkole”. „Tydzień”
rozpoczyna się 12 i będzie trwał do 16 października. Dużo szkół, w tym
rolniczych potwierdziło, że weźmie aktywny udział w projekcie.
Konferencję przygotowała Fundacja Dobre Życie –
inicjator kampanii oraz dyrekcja Szkoły nr 166. Założenia projektu przedstawiła
wiceprezes Fundacji – Walentyna Rakiel-Czarnecka. W konferencji wzięli udział
przedstawiciele patronów kampanii: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratorium Oświaty oraz Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Do stolicy przyjechali
przedstawiciele Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Golądkowie.
Dyrektor Krzysztof Nuszkiewicz przedstawił plan „Tygodnia” w swojej szkole.
Fundacja Dobre Życie prowadzi kampanię na rzecz
dobrego chleba prawie od trzech lat. W tym roku zachęca szkoły, organizowały
„Tydzień Żytniego Chleba”. W ramach projektu, dofinansowanego przez Samorząd
Województwa Mazowieckiego Fundacja wydrukowała tysiąc książek pt. „Tydzień
Żytniego Chleba w Szkole”, które zostały rozprowadzone do szkól w Regionie.
Koordynatorami terenowymi kampanii są szkoły
rolnicze w całym kraju. Dyrektorzy szkół otrzymali komplet materiałów oraz
szeroką informacje o „Tygodniu” w sierpniu, podczas ogólnopolskiego spotkania.
Zadeklarowali, że będą organizowali u siebie „Tydzień” oraz zachęcali do udziału
w przedsięwzięciu inne szkoły. Wolę udziału w kampanii wyraziły także szkoły
leśne.
Informacja o kampanii została wysłana z MEN do
Kuratoriów Oświaty w całym kraju, można ją znaleźć na portalach jednostek.
Fundacja ma już wiele potwierdzeń, że „Tydzień”
będzie organizowany w szkołach w całym kraju. Wiele placówek obiecało przysłać
zdjęcia i materiały z realizacji projektu.
Celem przedsięwzięcia jest zwrócenie uwagi na
problem chleba, a także podniesienie świadomości konsumentów na temat
zdrowotnych właściwości chleba na zakwasie, wypiekanego tradycyjnymi metodami.
Chleb jest podstawowym produktem, spożywanym
codziennie w każdym domu. Pieczywa zjadamy dużo: biedniejsi nawet 150 kg
rocznie, bogatsi – około 70 kg. Stawia to nas wśród krajów o najwyższym spożyciu
chleba. Od jego jakości w znacznym stopniu zależy nasze zdrowie. Dlatego jest
produktem zasługującym na szczególne potraktowanie. Dodam, że we Francji w
chwili, kiedy spożycie pieczywa spadło poniżej 75 kg na osobę – powołano
specjalną komisję do rozwiązania problemu.
Organizatorom „Tygodnia” zależy, aby młodzież jak
najwcześniej uzyskała informacje na temat dobrego chleba i potrafiła odróżnić go
w sklepie od innych gatunków. Chcą wyposażyć uczniów (a poprzez nich także ich
rodziny) w podstawową wiedzę dotyczącą chleba: jak powstaje chleb (prezentacja
drogi „od ziarenka do bochenka”), jakie mamy rodzaje i gatunki, dlaczego chleb
na zakwasie jest zdrowy, dlaczego trzeba jeść chleb, po czym możemy poznać, że
dany chleb jest wytworzony na zakwasie, zdrowotne właściwości błonnika i gdzie
można go znaleźć itd. Ich celem jest także podniesienie rangi zawodu piekarze,
zmobilizowanie tej grupy zawodowej do podnoszenia kwalifikacji i większej
dbałości o rzemiosło oraz etykę zawodową.
Pragnieniem Fundacji Dobre Życie jest, aby w
dniach 12-16 października w polskich szkołach rozmawiano o chlebie: jak
powstaje, jakie ma wartości odżywcze, jaki powinniśmy jeść chleb, dlaczego
zakwas chlebowy jest dla nas dobrodziejstwem.
Pomysłów, jak zorganizować „Tydzień Żytniego
Chleba w Szkole” – wg pomysłodawców i organizatorów przedsięwzięcia - jest
wiele, każda z placówek ma inne możliwości.
Można zaprosić miejscowego
piekarza, upiec z nim razem chleb, zaprosić dietetyka do szkoły,
wysłuchać referatu przygotowanego przez młodzież lub nauczycieli.
Można też zaprosić Koło Gospodyń Wiejskich lub
słuchaczy z Uniwersytetu III Wieku, a może członków Klubu Seniora? W takim
gronie można porozmawiać o chlebie, jak dawniej go wypiekano, jako trudno było
zebrać pieniądze na chleb i o czasie, kiedy tego chleba ludziom brakowało.
Można przygotować apel, wieczornicę, zaprosić
starszych ludzi, którzy będą mieli okazję powspominać, jak ciężko pracowali na
chleb i jak smakowała kromka chleba, upieczonego przez ich matkę, babcię.
Można napisać scenariusz lekcji, przeprowadzić
ją, a potem przysłać go do organizatorów, aby w przyszłym roku takie właśnie
scenariusze można było podarować innym szkołom.
Można też napisać gazetkę
ścienną, zorganizować kiermasz chleba, albo np. hodować zakwas w domu, tak jak
niegdyś pielęgnowaliśmy fasolę, a potem przynieść do szkoły i porównać jaki komu
wyrósł. Można też, z pomocą dorosłych upiec chleb na takim własnym zakwasie.
Można poszukać wierszy o chlebie, tekstów,
artykułów, można przygotować ich prezentację. Można też zorganizować konkurs na
podsumowanie – kto wie, dlaczego trzeba jeść chleb na zakwasie i jak go
rozpoznać?
Można również wręczyć uczestnikom „Dyplom Małego
Piekarczyka” lub opracować „Certyfikat”, „Podziękowanie” itp.
Można zaprezentować całą drogę, jaką pokonuje
„chleb’ – tzn. „od ziarenka do bochenka”. W ten sposób można pokazać trud wielu
ludzi, bez których nie mielibyśmy pysznych, apetycznych bochenków na stole.
Taki „Tydzień” może być znakomitą okazją do nauki
szacunku dla heroizmu ciężkiej pracy całego sztabu ludzi: rolnika, młynarza,
kierowcy, piekarza, sprzedawcy, biotechnologa i innych naukowców, zajmujących
się chlebem, producentów narzędzi, urządzeń, maszyn stosowanych w procesie
przygotowania i pieczenia chleba?
Zachęcamy szkoły, aby zorganizowały „Tydzień”, a
potem zachęciły młodzież, aby wzięła udział w organizowanym najbliżej Święcie
Chleba. W wielu miastach święta te cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Kiermasze, organizowane przez piekarzy oraz współpracujące z nimi instytucje
przyciągają tłumy. Tak jest od kilku lat np. w Warszawie, ubiegłoroczne święto w
Radomiu zgromadziło ponad 30 tys.
Coraz więcej gmin i powiatów organizuje święto
chleba oraz różnego rodzaju kiermasze tradycyjnie wytwarzanej żywności. Dla
Fundacji jest to sygnał, że zbiorowa mądrość każe ludziom bronić się przed
zalewem wyskoprzetworzonej, przemysłowej żywności.
Fundacja Dobre Życie intuicyjnie wyczuwa, że
„Tydzień” wpisuje się w nowy trend, skierowany na ochronę człowieka przed
sztucznym pożywieniem.
Prosi szkoły, aby koniecznie zaangażowały w swoje
działania rodziców uczniów, którzy dzięki dzieciom zaczną się zastanawiać, jaki
kupują chleb.
Jak wynika z powyższego – przebieg „Tygodnia”
będzie zależał od fantazji i stopnia zaangażowania jego uczestników. Fundacja
Dobre Życie liczy na aktywność szkół.
Inicjatorzy „Tygodnia” wierzą, że wspólnie uda
nam się podnieść świadomość konsumentów.
Reklama towarzyszy nam na
każdym kroku. Jest obecna na ulicznych bilboardach, w gazetach,
w domu, w telewizji i radiu, w sklepach, na opakowaniach, na przystankach, na
dworcach. Sprawia, że idąc do sklepu kierujemy się tym, co reklama „podpowiada”,
zapominając co jest dobre dla naszego organizmu. A często jest tak, że nie mamy
podstawowej wiedzy o tym, co nasz organizm potrzebuje i wtedy kupujemy „jak
leci”. A sklepy i reklamy kuszą nas na wiele sposobów. W marketach nie tylko
sposób ułożenia towaru, ale nawet muzyka jest odpowiednio dobrana przez
specjalistów od psychiki ludzkiej (wolna, gdy jest mało klientów i szybsza, gdy
jest ich więcej). Na półkach czekają na nas pięknie opakowane towary, z
etykietek śmieją się do nas postacie z bajek. Jest kolorowo, ale to nie znaczy,
że bezpiecznie. Bo z zawartością kartonów, torebek czy butelek bywa różnie.
Dlatego powinniśmy bardzo uważnie czytać etykietki.
A jeśli etykietki nie ma, tak jak w przypadku
chleba zdarza się bardzo często?
Wtedy powinniśmy zachować
szczególną czujność. I po to właśnie zachęcamy do udziału w „Tygodniu Żytniego
Chleba w Szkole”, aby wzbudzić w młodych konsumentach tę czujność właśnie. Żeby
pytali,
z czego ten chleb został wyprodukowany, żeby zainteresowali się, co kładą na
talerz i jakiego rodzaju produkty spożywają. Że liczy się nie tylko smak, ale i
wartości odżywcze.
Niepokojący jest fakt, że spożycie
pieczywa w Polsce maleje. Konsument atakowany zewsząd reklamami alternatywnych,
nowoczesnych produktów żywnościowych, coraz częściej rezygnuje z tradycyjnego
chleba, na korzyść przeróżnych masowo wytwarzanych przez rynkowych gigantów
„chlebów chrupkich”, przez wielbicieli prawdziwego chleba zwanych po prostu
„deskami”.
Kobiece pisma propagując kolejne
diety cud, krzyczą tkwiących kaloriach tkwiących w chlebie
i przekonują do rezygnacji z węglowodanów złożonych. Tymczasem chleb, zgodnie z
analizami żywieniowców i dietetyków, a zwłaszcza ten pieczony z mąki z pełnego
przemiału, na naturalnym zakwasie to wymarzony wręcz sprzymierzeniec zdrowia i
smukłej sylwetki.
Jak przekonać do dobrego
chleba młodzież? Może zachęcając, aby żyła zgodnie z zasadami Wellness?
Człowiek od zawsze pragnął zachować zdrowie i urodę. Aby osiągnąć ten cel,
sięgał po wiele różnych metod i sposobów. Wellness to nowe zjawisko
cywilizacyjne polegające na dążeniu do możliwe najdłuższego zachowania młodości,
zdrowia i dobrej kondycji psychofizycznej. To zjawisko ma swoje korzenie w
pierwszych latach po II wojnie, kiedy to w 1946 roku Światowa Organizacja
Zdrowia przyjęła definicję zdrowia, z której wynika, że zdrowie to nie tylko
brak choroby, czy kalectwa, ale pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i
społeczny.
Słowo Wellness można przetłumaczyć z angielskiego
tak: well – dobrze, pomyślnie, be well – być w dobrym zdrowiu.
Wellness to po polsku Dobrostan. To synonim
postawy życiowej, życiowej filozofii, odwołującej się do tych wartości, które są
najbardziej podstawowe, a jednocześnie w naszych czasach zaniedbane: szczęścia
wynikającego z poczucia własnego sensu swojego życia, ze świadomości, że
przeżywamy je w pełni, dbając o harmonijne łączenie wszystkich sfer; rodziny,
pracy zawodowej i osobistego rozwoju duchowego.
Każdy argument jest dobry, jeśli służy dobrej
sprawie.
Fundacja zwróciła się o patronat do MEN oraz
Ministerstwa Rolnictwa, a także do Mazowieckiego Kuratorium Oświaty.
Prosi wszystkich ludzi dobrej woli, aby kampania,
organizowana dużym nakładem pracy wolontariackiej – zdobyła ich poparcie. Niech
„Tydzień Żytniego Chleba w Szkole” stanie się bliski nam wszystkim i przybierze
rozmach podobny do „Sprzątania świat”.
Nadszedł czas „Sprzątania talerzy” – z tych
produktów, które nie są przyjazne dla naszego zdrowia.
Walentyna Rakiel-Czarnecka
Wiceprezes
Fundacji Dobre Życie
PS. Fundacja Dobre Życie przygotowała materiały
pomocnicze do przeprowadzenia kampanii w szkole. Można je pobrać ze strony
www.rakiel-czarnecka.pl
Znajdują się w zakładkach: Aktualności, Fundacja
Dobre Życie, Chleba oraz Multimedia – tam jest do pobrania książka o chlebie.
Proszę korzystać z materiałów na zdrowie – z
podaniem źródła pochodzenia.
|