STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŚCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŚCI |NAPISZ
 

 

Staramy się o dobry chleba dla każdego

Fundacja Dobre Życie podjęła kolejne działania w ramach kampanii na rzecz dobrego chleba. W listopadzie zorganizowała dwa szkolenia dla piekarzy z Mazowsza na temat chleba na zakwasie. Wydaliśmy też nową książkę i gazetę, w których piszemy o chlebie. Zorganizowaliśmy konferencję prasową, w pierwszym kwartale 2009 roku idziemy na posiedzenie sejmowej podkomisji zdrowia, aby przekonać do zmiany przepisów dotyczących chleba.

 

    W styczniu 2007 roku dwie Fundacje - Dobre Życie oraz Polski Chleb, wspólnie z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego, Adamem Struzikiem oraz posłem Aleksandrem Soplińskim zainaugurowały kampanię na rzecz chleba na zakwasie. Celem kampanii, jest spowodowanie, aby każdy mieszkaniec Mazowsza, a także całej Polski miał szansę kupować dobry, zdrowy chleb wypieczony tradycyjną metodą. Chcemy także podnieść świadomość konsumentów, aby wiedzieli, dlaczego powinni wybierać chleb na zakwasie.

Fundacja Dobre Życie złożyła w Sejmie Dezyderaty w sprawie chleba, w których domagamy się stworzenia definicji chleba na zakwasie, ustaleni normy sanitarno-technologicznej tego chleba oraz wyegzekwowania obowiązku naklejania etykietek na chlebie. W 2009 roku Dezyderaty zostaną przedstawione Podkomisji Zdrowia Sejmu RP.

    W 2008 roku Fundacja Dobre Życie zorganizowała, przy wsparciu Samorządu Województwa – dwa szkolenia dla piekarzy oraz konferencję prasową na temat chleba na zakwasie.

    W ramach kampanii na rzecz dobrego chleba przeprowadziliśmy wiele wykładów, rozdaliśmy kilkadziesiąt tysięcy ulotek, broszurek, uczestniczyliśmy w wielu imprezach plenerowych.

    Sprawę dobrego chleba uważamy za bardzo istotną z tego powodu, że ilość, jakość i właściwy dobór składników pożywienia mają decydujące znaczenie dla kondycji fizycznej, psychicznej, a tym samym długości życia człowieka.

Ludzki organizm jest wielką, biologiczną i chemiczną przetwórnią. moglibyśmy dziś powiedzieć – tak się czujemy jak się odżywiamy.

Już 2500 lat temu Hipokrates sformułował maksymę „Niech żywność będzie twoim lekiem, a lek żywnością”. U progu trzeciego tysiąclecia dysponujemy potwierdzonymi naukowo dowodami o konieczności jej respektowania. Co więcej, wiemy jak sprostać temu zaleceniu.

Chleb jest podstawowym składnikiem naszego pożywienia. Kupujemy go najczęściej. Pieczywa zjadamy sporo – średnio rocznie około 110 kg na osobę, bogatsi 70 kg, biedniejsi – 150 kg. Od jakości chleba w dużym stopniu zależy nasze zdrowie.

    - Dobry chleb na zakwasie jest dla nas lekiem, gdyż podczas procesu fermentacji zostały zniszczone liczne toksyny pleśniowe i bakteryjne, które są najsilniejszymi kancerogenami. Ponadto chleb na zakwasie zawiera kwas mlekowego, a we właściwie funkcjonującym jelicie bakterie kwasu mlekowego powinny stanowić nie mniej niż 10 proc. ogólnej liczby drobnoustrojów niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszych jelit. – mówi pani profesor Magdalena Włodarczyk-Kierczyńska, biotechnolog, krajowy autorytet w dziedzinie chleba na zakwasie.

Tymczasem chleb „z worka”, jak za innymi nazywa go pani profesor - to produkt chlebopodobny, z nazwy i wyglądu tylko przypominający chleb, a zawierający ulepszacie, spulchniacze i inne chemiczne dodatki. Taki chleb produkuje się bardzo szybko. – Worek mąki, woda, drożdże i ulepszacze. To wszystko następnie trzeba wymieszać. I to jest najprostsza recepta na pieczywo, które wypieka się w niektórych piekarniach – mówi pani profesor Kierczyńska.

Taki produkt, ze względu na szybkość jego powstawania zyskał miano „chleba z worka”. Tymczasem tylko naturalnie przebiegająca fermentacja zapewnia wytrącenie substancji szkodliwych dla zdrowia, które są w każdej mące.

     Pani profesor od lat promuje pieczywo na zakwasie i jest twórcą kultur starterowych, czyli preparatów starannie dobranych szczepów bakterii mlekowych, a także inicjatorką Fundacji Polski Chleb. Według pani profesor naszym największym sprzymierzeńcem, który pozwala zachować w zdrowiu układ pokarmowy są bakterie, w tym Lactobacillus plantarum. Są to bakterie kwasu mlekowego, bardzo przyjazne dla człowieka, poprawiające florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym. Znajdujemy je w tradycyjnym zakwasie, na którym wypiekały chleb nasze praprababki i który powinien codziennie znajdować się na naszych stołach.

    Składnikiem niezastąpionym w codziennej diecie jest błonnik. Nasz organizm go nie trawi, ale go potrzebuje. Błonnik zapobiega zaparciom, gdyż wzmaga ruchy perystaltyczne jelit, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie, udary i wylewy, bo obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Wspomaga leczenie cukrzycy, gdyż spowalnia wchłanianie cukrów jelicie cienkim. Błonnik pokarmowy normalizuje florę bakteryjną jelit, a dzięki dużej zdolności wiązania wody daje długotrwałe uczucie sytości. Jest bardzo ważnym czynnikiem w dietach odchudzających dla osób z nadwagą.

    Analiza przyczyn chorób przewodu pokarmowego, układu krwionośnego, serca, złej przemiany materii, a także wielu alergii z niedostatkiem błonnika wykazała ścisły związek pomiędzy nimi, a sposobem odżywania się. Tendencja ta szczególnie występuje w społeczeństwach wysokorozwiniętych, w których diecie maleje udział składników naturalnych, a dominuje żywność przetworzona, rafinowana i konserwowana. Wyniki szeroko prowadzonych badań klinicznych dowodzą, że odpowiednia zawartość błonnika bardzo korzystnie wpływa na czynność przewodu pokarmowego i to zarówno z punktu widzenia fizjologicznego, jak również ze względu na zdolność błonnika do absorpcji i usuwania z organizmu szeregu substancji toksycznych, a zwłaszcza metali ciężkich i sodu. Specjaliści podkreślają, że pokarm zawierający duże ilości błonnika jest naturalnym środkiem przeciwdziałającym nadwadze i otyłości.

    Dlatego należy dążyć do zmiany nawyków żywieniowych, które Polacy tak szybko przejęli od bogatych krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych.

Promowanie spożycia produktów zawierających błonnik z pewnością jest jedną z dróg prowadzących do ograniczenia zachorowań.

Bogatym i tanim sposobem wzbogacania pożywienia we włókno jest spożywanie produktów zbożowych z pełnego ziarna (chleb razowy, pieczywo typu graham), także z okrywy (otręby, płatki, kasze) tak, aby zawartość błonnika wynosiła nie mniej niż 8%.

 

 


Walentyna Rakiel-Czarnecka



Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.