STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŚCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŚCI |NAPISZ
 

 

Weźmy przykład z Irlandii - postawmy na turystykę

Jak wykazują prognozy Światowej Organizacji Turystyki (WTO), „zielona turystyka”, w tym różne formy turystyki aktywnej, ekoturystyki, turystyki kulturowej są coraz bardziej popularne wśród turystów, podobnie jak wszystkie formy aktywności prowadzące do zdrowego trybu życia. Dotyczy to zwłaszcza Polski i krajów Europy Wschodniej, dla których prognozy WTO na 2020 rok są najbardziej obiecujące. Przewidują bowiem największy udział turystów spośród wszystkich krajów europejskich.


Weźmy przykład z Irlandii - postawmy na turystykę
Jak wykazują prognozy Światowej Organizacji Turystyki (WTO), „zielona turystyka”, w tym różne formy turystyki aktywnej, ekoturystyki, turystyki kulturowej są coraz bardziej popularne wśród turystów, podobnie jak wszystkie formy aktywności prowadzące do zdrowego trybu życia. Dotyczy to zwłaszcza Polski i krajów Europy Wschodniej, dla których prognozy WTO na 2020 rok są najbardziej obiecujące. Przewidują bowiem największy udział turystów spośród wszystkich krajów europejskich.
To ogromna szansa dla polskiej turystyki, która należy do najbardziej rentownych dziedzin gospodarki. To szansa na wykreowanie i wypromowanie zdrowego trybu życia, zdrowej, lokalnej kuchni, markowego produktu turystycznego, który w dużym stopniu może zaważyć na wyborze Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, przyjaznego turystom, bezpiecznego, odkrywającego niezwykłe możliwości obcowania z nieskażoną przyrodą w pobliżu miejskich aglomeracji i ludźmi, którzy kultywując rodzime tradycje starają się ocalić to co zdrowe, przyjazne środowisku, co wyróżnia nas Polaków, mieszkańców Mazowsza - w Europie i na świecie.
Warszawa to ogrom możliwości. Stolica ma wiele terenów zielonych, a aktywną turystykę można uprawiać korzystając z licznych szlaków rowerowych oraz rzeki Wisły, „oddanej” miastu i turystom jako atrakcji turystycznej w tym roku latem po raz pierwszy od wielu lat.
Przekonajmy potencjalnych beneficjentów turystyki, że tworząc markowy produkt w ramach „zielonych szlaków” tworzymy dla nich wyjątkowe miejsce na sprzedanie „ich” produktów, a turystom dajemy wybór na spędzenie wakacji czy urlopu u nas w Polsce, w stolicy. Od nas wszystkich zależy jak postrzegana będzie Polska i czy w pełni wykorzystamy naszą szansę. Postawmy na „zieloną turystykę”, na zdrowie i rodzinny, czynny wypoczynek.
A że tak powinniśmy zrobić, mówią o tym liczby:
Wkład gospodarki turystycznej w tworzeniu PKB szacowany jest w 2006 roku na poziomie
przekraczającym 6 proc. Wydatki cudzoziemców w Polsce wyniosły 22,4 mld zł (w tym na żywność ponad 4 mld. zł), co stanowiło 5,2 proc. eksportu ogółem. Mieszkańcy Polski przeznaczyli na podróże krajowe 18,9 mld zł i zagraniczne 6,8 mld zł. Kwoty przeznaczone na podróże służbowe sięgnęły 13,9 mld zł.
W Polsce wpływy z gospodarki turystycznej kształtowały się na poziomie 64,7 mld zł. Zatrudnienie w tym sektorze daleko przekracza milion pracowników, a każde miejsce pracy w turystyce tworzy od 3 do 4 miejsc pracy w infrastrukturze towarzyszącej.
W krajach Unii Europejskiej gospodarka turystyczna wytwarza obecnie 11,5 proc. PKB i daje zatrudnienie ponad 24 milionom osób, co stanowi 12,1 proc. ogółu zatrudnionych. Innymi słowy - co ósme miejsce pracy istnieje dzięki turystyce. W ciągu następnych dziesięciu lat popyt turystyczny w krajach unijnych powinien wzrastać o ponad 4 proc. rocznie.
Udział gospodarki turystycznej w PKB zwiększy się w 2015 roku do 12,6 proc. Wzrośnie także zatrudnienie, które w 2015 roku osiągnąć powinno poziom blisko 29 mln osób, co stanowić będzie 13,7 proc. ogółu zatrudnionych.
Według danych opublikowanych przez Światową Radę Turystyki i Podróży (WTTC) w ubiegłym roku świat zarobił na turystyce ponad 6 bln dolarów.
Turystyka, to nasz potencjalny sukces narodowy. Weźmy przykład z Irlandii, której logo, podobnie jak PSL, jest zielona koniczyna.
Przykład irlandzki jest najlepszym dowodem na to, że turystyka, ekologia, niczym nieskażona przyroda i zdrowy tryb życia - to szansa dla nas wszystkich. To także ważny element walki z bezrobociem. Powierzenie Polsce organizacji największej międzynarodowej imprezy sportowej EURO 2012 stawia nas w grupie szczególnych beneficjentów turystyki.
Polska ma szansę powtórzenia sukcesu Irlandii, dla której rozwój gospodarki turystycznej był priorytetem od 1994 roku, a teraz zielona Irlandia czerpie z tego korzyści, dołączając do czołówki europejskich krajów żyjących dzięki turystyce.


Walentyna Rakiel-Czarnecka



Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.