STRONA GŁÓWNA | KIM JESTEM | NIEZAPOMINAJKA | AKTUALNOŚCI | FORUM | FUNDACJA DOBRE ŻYCIE | KSIĘGA GOŚCI |NAPISZ
 

 

Magnez – co powinniśmy wiedzieć o naszym zdrowiu

Niemalże każdy z nas ma niedobory tego pierwiastka w organizmie. Jak wielkie? 80% społeczeństwa ma bardzo poważny deficyt. Powód? Nasza współczesna cywilizacja, a także to, co jemy i jak żyjemy. Zacznijmy jednak od tego, dlaczego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę - na magnez.


Magnez – co powinniśmy wiedzieć o naszym zdrowiu. Profesor dr Alicja Zobel , Tadeusz Harabin Niemalże każdy z nas ma niedobory tego pierwiastka w organizmie. Jak wielkie? 80% społeczeństwa ma bardzo poważny deficyt. Powód? Nasza współczesna cywilizacja, a także to, co jemy i jak żyjemy. Zacznijmy jednak od tego, dlaczego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę - na magnez. Magnez jest niezbędny w ponad 300 reakcjach enzymatycznych, z czego około 100 jest związane z cyklem Krebsa, a więc bezpośrednio z produkcją energii w komórce (produkcja ATP) (1). Brak tego elementu tylko w jednej reakcji prowadzi do upośledzonego działania całego organizmu. Ciągły niedobór prowadzi do chronicznych chorób, które stały się plagą naszego wieku. Od dziesięcioleci stawia się nacisk i propaguje wyższe spożycie wapnia. Stany Zjednoczone mają jeden z najwyższych na świecie wskaźników spożycia wyrobów mlecznych oraz suplementów wapniowych, i jednocześnie najwyższy przyrost osteroperozy. Statystyki dowodzą więc, że podawanie wapnia nie zahamuje postępujących ubytków tkanki kostnej. Procesy te są bardziej złożone, niż się to potocznie wydaje. Kości zdrowego człowieka w 60 % zbudowane są z magnezu. Niedobór magnezu jest jednym z elementów prowadzących do ubytków kostnych. Magnez uruchamia reakcje enzymatyczne, pozwalające na wbudowanie cząsteczek wapnia w matrycę kości. Tkanki zawierające najwięcej magnezu, to tkanki metabolicznie najbardziej aktywne: mięśnie ( 26% ), mózg, serce, wątroba i nerki. Wszelkie braki magnezu w organizmie, w pierwszej kolejności upośledzą pracę właśnie tych narządów. Statystyki amerykańskie podają, że średnie dzienne spożycie magnezu wynosi pomiędzy 143mg, a 266mg . Jest to dużo poniżej i tak niskich norm propagowanych przez RDA. Do tak drastycznych niedoborów doprowadza nas stres i nasza współczesna dieta. Magnezu brakuje w naszym pożywieniu. Teoretycznie występuje w nadmiarze w dużej liczbie produktów, które zwykle spożywamy na co dzień. Niestety w procesach produkcyjnych, większa część magnezu jest utracona. Niewielka część, która zdoła przetrwać jest zużyta przez nasz organizm na wyrównanie balansu kwasowo-zasadowego( pH). Jest to niezwykle ważna kwestia, którą zazwyczaj się pomija. Organizm jako całość, tak jak i poszczególne komórki mają bardzo wąski przedział działania kwasowo-zasadowy, w którym mogą pozostać żywe. Jakiekolwiek zachwianie – przejście na stronę bardziej kwasową, lub bardziej zasadową, spowoduje chorobę, lub śmierć komórki. Generalnie, powinniśmy utrzymywać organizm, lekko po stronie zasadowej. Przewlekły odczyn kwasowy oznacza rozwijający się stan chorobowy. Na marginesie dodajmy, że jedynie tkanka rakowa może przetrwać w środowisku kwasowym i bez dostępu tlenu. Brak magnezu doprowadza do chronicznego kwasowego odczynu komórki i staje się podłożem do rozwoju komórek rakowych. Mechanizmy obronne komórki używają magnez jako główny minerał alkalizujący. Redukują w ten sposób nadmierną kwasowość środowiska, przywracają balans. Nasza codzienna dieta w przeszło 70% złożona jest z produktów spożywczych, wysoko przetworzonych pozostawiających odczyn kwasowy. Odruchem obronnym naszego organizmu jest użycie resztek magnezu do redukcji kwasu i zbalansowania środowiska. Niedostatek magnezu musi być uzupełniony w organizmie, nawet kosztem wyciągnięcia tego minerału z kości (10), czy tkanki mięśnia sercowego. Jest to kwestia przetrwania organizmu jako nadrzędnej całości. Jak objawia się brak magnezu w organizmie? Spójrzmy na siebie i na naszą rodzinę i ujrzymy skutki braku tego minerału; wysoki poziom stresu, brak energii, depresje, arytmia serca, wysokie ciśnienie krwi, kamienie nerkowe,(8) bolesny przebieg menstruacyjny u kobiet (11), problemy z zaśnięciem, migreny (9), skurcze mięsni, zmęczenie umysłowe, apatia. Lista ta jest dużo dłuższa. Szczególnie podatne na niedobory magnezu są osoby starsze, sportowcy, ludzie ciężko pracujący fizycznie ( utrata magnezu poprzez skórę, obfite pocenie się). Usuwanie magnezu przyspieszają: soft drinki, kawa, nadmierne spożycie alkoholu lub lekarstwa wzmagające wydalanie wody z organizmu (diuretyki ), tabletki antykoncepcyjne, insulina, minerał wapń ( działa anagonistycznie, blokuje przyswajanie magnezu) i większość lekarstw. (2),(3),(4),(5),(6),(7), (12). Zazwyczaj badania lekarskie pomijają sprawdzenie poziomu magnezu. Test krwi jest nieadekwatny - daje mylące wyniki, ponieważ magnez w przytłaczającej ilości występuje we wnętrzu komórek, a nie w osoczu krwi. Jeśli poziom magnezu we krwi jest obniżony, jest to zwykle ostatnia faza choroby, tuż przed zgonem. Warto więc pamiętać, że u podłoża wielu poważnych chorób leży prosty brak minerału – magnezu. Magnez jest generalnie alkalizującym minerałem, rozkurczającym, uspokajającym tym samym przeciwstawnym do wapnia. Magnez powoduje, że uspokaja się system nerwowy, napięcia grup mięśni (szczególnie podatne są mięśnie szyi i pleców), poprawia się elastyczność tkanki, obniża ciśnienie krwi (4). Największe ilości tego pierwiastka występują we wszystkich orzechach, nasionach, mąkach z pełnego przemiału, nie oczyszczonym ryżu, kaszach, suszonych owocach, dużo jest również w świeżych warzywach, śladowe ilości w mięsie i mleku. Zazwyczaj nasza przeciętna dieta nie zabezpiecza niezbędnej ilości magnezu. Potrzebne są większe dawki i wtedy sięgamy po mineralne suplementy. Magnez występuje na rynku pod wieloma postaciami (13). Najbardziej popularne i najtańsze formy to magnezium oxide, gluconate, sulfate, chloride – należy ich unikać, ponieważ w bardzo niewielkim stopniu są przyswajane przez organizm. Znacznie lepsze, wysoko wchłaniane formy to magnezium aspartate, lub związane z cyklem Krebsa; magnezium - citrate, malate, succinate, fumarate (14). Generalnie magnezium jest bardzo dobrze tolerowane przez organizm człowieka, niezwykle wysokie dawki ( w gramach ) mogą spowodować rozwolnienie. W przypadku poważnych schorzeń nerek, lub serca należy skonsultować wysokość dawki z lekarzem prowadzącym. Biblografia: 1. McLean RM, Magnesium and its therapeutic uses: A review. Am J Med 96, 63-76, 1994. 2. Teo KK and Yusuf S, Role of magnesium in reducing morality in acute myocardial infarction. A review of the evidence. Drugs 46, 347-359, 1993. 3. Turlapaty PDMV and Altura BM, Magnesium deficiency produces spasm of coronary arteries: Relationship to etiology of sudden ischemic heart disease. Science 208, 199, 200, 1980. 4. Whelton PK and Klag, Magnesium and blood pressure: Reviev of the epidemiologic and clinical trial experience. Am J Cardiol 63, 26G-30G, 1989. 5. Motoyama T Sano, and Fukuzaki H, Oral magnesium supplementation in patients with hypertension. Hypertension 13, 227-232, 1989. 6. Cox IM, Campbell MJ and Dowson D. Red blood cell magnesium and chronic fatigue syndrome. Lancet 337, 757-760, 1991. 7. Hicks JT, Treatment of fatigue in general practice: A double blind study. Clin Med Jan, 85-90, 1964. 8. Gershoff S and Prien E, Effects of daily MgO and Vitamin B6 administration to patients with recurring calcium oxalate stones. Am J Clin Nutr 20, 393-399, 1997. 9. Ramadan NM, et al., Low brain magnesium in migraine. Headache 29, 590-593, 1989. 10. Cohen L and Kitzes R, Infrared spectroscopy and magnesium content of bone mineral in osteoporotic women. Isr J med Sci 17, 1123-1125, 1981. 11. Piesse JW, Nutritional factors in the premenstrual syndrome, Int Clin Rev 4, 54-81, 1984. 12. Facchinetti F, et al., Oral magnesium successfully relieves premenstrual mood changes. Obstet Gznecol 78, 177-181, 1991. 13. Bohmer T, el al., Bioavailability of oral magnesium supplementation in female students evaluated from elimination of magnesium in 24-hour urine. Magnes Trace Elem9, 272-278, 1990. 14. LindbergJS,et al., Magniesium bioavailability from magnesium citrate and magnesium oxide. J Am Coll Nutr 9, 48-55, 1990.


Profesor dr Alicja Zobel , Tadeusz Harabin



Kliknij i posłuchaj ;)


Menu :

- GALERIA ZDJĘĆ
- EKOLOGIA
- CZŁOWIEK
- RECENZJE
- REPORTAŻE
- CHLEB
- LINKI
- MULTIMEDIA











 

 

 

  Copyrigt Effective Computer Support.